Uit onbegrip……?

 

In organisaties zijn er in de structuur diverse lagen, allen met verschillende taken en rollen. Wel met uiteindelijk één doel. Eigenlijk zoals een voetbalteam een bepaalde structuur met taken en rollen kent. Het doel is gemeenschappelijk: het winnen van de wedstrijden om uiteindelijk kampioen te worden.

 

 

Een voetbalteam lijkt op zich redelijk eenvoudig, 11 spelers die één kant op moeten voetballen om het doel van de tegenstander te bereiken én te scoren. Toch is het complexer dan het lijkt, binnen zo’n team vinden allerlei processen plaats, zijn er diverse belangen zowel op groeps-  als op individueel niveau. Dan zijn er nog de clubbelangen waar de managers verantwoordelijk voor zijn. Uiteindelijk gaat het om bekendheid, roem, volle stadions en een sluitende begroting, liefst met winst. Uit die winst kunnen dan diverse zaken bekostigd worden, want alles kost nu eenmaal geld. Het onderhouden van een stadion kan aardig in de papieren lopen, het is meer dan een beetje het gras kort houden! En de spelers doen hun kunstjes tegenwoordig ook niet meer voor niets. En als er dan eens verloren wordt, dan weet iedereen wel aan wat of wie het ligt. Meestal de medespeler of de trainer, of de managers die wéér eens de verkeerde speler kochten voor te veel geld. Als het echter goed gaat dan is er vreugde, clubtrots en iedereen heeft het goed gedaan.

In een organisatie gaat het vaak niet veel anders. Er zijn –in onze organisatie-  diverse teams, met verschillende spelers en we kennen ook managers. Allemaal met eigen taken, rollen en verantwoordelijkheden. We hebben organisatiedoelen, maar ook team- en persoonlijke doelen. We hebben locaties (stadions)  die moeten worden onderhouden en uiteraard werken de medewerkers (spelers) ook niet voor niets. Als er dan eens iets mis gaat weet iedereen wel dat het aan de ander ligt. Het makkelijkst is natuurlijk om het bij de ander (die niet dichtbij is)  te leggen.

Draai het eens om en kijk naar je eigen taken en rollen, kijk eens goed naar de belangen van het team en je eigen belangen. Wat is jouw bijdrage aan het succes van de club? Ben je (nog) trots op de club? Wat doet de club allemaal voor jou? En wat heb jij nodig om succesvol te zijn als speler?

Het spelen in het veld van de zorg is complexer geworden, dat is zeker waar! De spelregels zijn door de jaren heen behoorlijk veranderd en veranderen soms zelfs per jaar. Zijn de spelers mee veranderd? Zijn we nog in staat om winnende wedstrijden te spelen? Vieren we onze successen wel genoeg? Hebben we nog plezier in het spel? En wie geef je de schuld als er eens iets niet goed is gegaan? Maar zie je ook nog dat er veel meer goed gaat dan fout? 

Het zijn allemaal vragen die je jezelf af en toe moet stellen naar mijn mening. Soms begrijp je als speler niet goed waarom spelregels veranderen. En als je iets niet begrijpt wordt het meestal als negatief beoordeeld, dan heeft er weer ‘iemand’ iets bedacht en ‘dat werkt toch niet’.

Dus is het belangrijk dat je goed begrijpt waarom iets veranderd, dat er wordt uitgelegd wat de onderliggende redenen zijn en wat het gaat opleveren. Dat vereist communicatie en uitleg. De betrokken partijen moeten ook bereid zijn naar elkaar te luisteren.

Overigens blijft het een wonder dat we 7 x 24 uur zorg verlenen aan (in ons geval) 29 bewoners, met een diversiteit aan (multidisciplinaire) collega’s qua leeftijd, opleiding en achtergrond en dat het meestal nog goed gaat ook.

 

From incomprehension ... ...?

In organisations there are in the structure various layers, all with different tasks and roles. With one purpose. Actually like a football team has a certain structure of tasks and roles. The goal is common: winning the matches to end up being the champion.

A football team seems in itself pretty straight forward, 11 players who have to play football to one side  to reach the opponent's goal to score. However, it is more complex than it seems, all kinds of processes occur within such a team, there are various interests both at group and individual level. Then there are the club interests where the managers are responsible for. In the end its about fame, full stadiums and a balanced budget, preferably with a profit. From that profit can be paid for various things, because everything costs money. Maintaining a stadium can be pretty expensive, it's more than mowning the grass a little! And the players nowadays are not doing their tricks for free either. And if there is lack of success, then anyone knows who’s to blame. Usually the fellow player or the trainer, or the managers who again bought the wrong player for too much money. However, if it goes well then there is joy, club pride and everyone has done well.

In an organization it is often the same. There are – in our Organization-various teams, with different players and also we have managers. All with private tasks, roles, and responsibilities. We have organisational goals, but also team- and personal goals. We have venues (stadiums) that need to be serviced and, of course, the employees (players) do not work for free. Then if something goes wrong everyone knows that it caused by someone else. The easiest way is of course to blame it on someone else (who’s preferably not nearby).

Turn around to have a look at your own tasks and role, look closely at the interests of the team and your own interests. What is your contribution to the success of the club? Are you (still) proud of the club? What does the club do for you? And what do you need to be successful as a player?

Playing in the field of care is become more complex, that is certainly true! The game rules are changed constantly over the years and sometimes they even change per year. Are the players changed? Are we still capable of playing winning games? Do we celebrate our successes enough? Do we still have joy in the game? And who do you blame when something did not go well? But do you still see  that much more goes well then wrong?

These are all questions you should ask yourself every now and then in my opinion. Sometimes you as a player cant understand  why game rules change. And if you don't understand something it is usually rated as negative, then  'someone' has figured something out and ' that wont work '.

So it is important that you understand why something has changed, that the underlying reasons are explained and what it will bring in terms of benefits. That requires communication and explanation. The parties concerned should also be motivated to listen to each other.

But still its a miracle  we provide 24-7 care for (in our case) 29 residents, with a diversity of (multidisciplinary) colleagues in terms of age, education and background, and that it usually goes well too.