Reclame
Tegenwoordig is er geen ontkomen meer aan, waar je ook kijkt en komt, er is reclame. Het is een vak geworden en een business van enorme omvang. Het doel van reclame is om een product of dienst bekend te maken ons mensen te verleiden om juist die producten of diensten te kopen. Alles wordt uit de kast gehaald om dat doel te bereiken en kosten nog moeite worden gespaard om ‘het’ product of ‘de’ dienst op de kaart te zetten.
De geschiedenis van reclame voert ons ver terug in de tijd. Waarschijnlijk werd er in de tijd van de oude Romeinen al reclame gemaakt. Er zijn in de ruïnes van Pompeï al reclameboodschappen gevonden. Door de jaren heen is er natuurlijk veel veranderd voor wat betreft de kanalen die benut kunnen worden om de boodschap te verspreiden.
Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van de reclameboodschap op ons mensen. Door een boodschap maar vaak genoeg te herhalen schijnen mensen meer vertrouwen te krijgen in het product of de dienst. Herhaling is de kracht van reclame is de slogan. Vaak zitten er ook suggestieve boodschappen verpakt in reclame. Zo was roken een aantal jaren geleden ‘stoer en mannelijk’ in de reclameboodschap werd dan bijvoorbeeld een cowboy ingezet.
De ene mens zal er wellicht gevoeliger voor zijn dan de andere. Zelf ben ik niet zo onder de indruk van de aangeprezen producten of diensten. Ik heb een natuurlijk wantrouwen ontwikkeld tegen reclameboodschappen; ‘er moet wel iets achter zitten’. Desondanks kijk ik de reclameblokken meestal met veel belangstelling met als doel vooral het analyseren van de boodschap en of de wijze waarop dit gebracht wordt kan werken.
Bedenkend hoeveel geld reclamemakers kunnen verdienen met het maken hiervan, vind ik de kwaliteit van wat zij bieden soms bedroevend slecht. Ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat mensen verleidt worden door bepaalde reclameboodschappen. Toch wordt er door de aanbiedende partij tijd, geld en energie in gestoken en zal er dus een positief effect moeten zijn op de verkoop.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat sommige reclames me zodanig boeien, dat ik achteraf niet eens meer weet voor welk product er reclame werd gemaakt. Ook komt het voor dat een melodie of een slogan in mijn hoofd blijft hangen, maar daarmee ben ik nog geen koper van het product of afnemer van de geboden dienst geworden. Het heeft dus ook op mij wel een effect, alleen niet altijd (meestal niet) het beoogde en soms zelfs het tegenovergestelde effect.
Reclame is een vak, er wordt veel en lang over nagedacht en er is veel geld mee te verdienen. Veel (televisie)programma’s kunnen alleen maar bestaan omdat bedrijven geld betalen om hun product of dienst in een uitzending te mogen aanprijzen. Daarmee wordt het programma wel meer afhankelijk van de aanbieder en zal niet altijd achter het aangeprezen product staan. Maar geld maakt alles goed. . Als voorbeeld klusprogramma’s op televisie: jaar één wordt merk A aangeprezen, jaar twee merk B en jaar drie merk C. Allen van concurrerende producenten. Hoe geloofwaardig ben je dan nog?
Reclame, op straat als milieuvervuiling, op televisie en radio als verstoring van een programma wat je wilt zien of horen, op de computer als irritante pop-up die soms lastig zijn weg te klikken en ga zo maar door. Het is overal aanwezig en er is geen ontkomen aan. Door de veelheid en frequentie gaat het menigeen echt irriteren en zal er toch echt een keer een beweging komen die, na de succesvolle anti rookreclame campagne, een reclame verbod zal eisen van alle producten en diensten die niet doen wat ze beloven.
Reclame helemaal uitbannen zal helaas niet meer lukken, er zijn te veel belangen in het spel. Ik zal dus blijven kijken, analyseren en me soms mateloos ergeren.
Advertising
nowadays, there is no escaping, wherever you look and come, there is advertising. It is a profession and a business of enormous size. The purpose of advertising is to make a product or service known to entice people to buy those products or services. Lots of money and energy is inversted to achieve that goal to put ‘the’ product or ‘the’ service on the menu of our desires.
The history of advertising takes us far back in time. There was probably already advertising in the time of the ancient Romans. There are already found advertising messages in the ruins of Pompeii. Of course much has changed over the years with regard to the channels that can be used to spread the commercial messages.
There is a lot of research done on the impact of the advertising message on us humans. By repeating a message often enough people seem to get more confidence in the product or service. ‘Repetition is the power of advertising’ is the slogan. Often there are suggestive messages wrapped in advertising. So was smoking some years ago ' tough and manly ' in the advertisement than, for example, a cowboy was deployed.
One person may be more sensitive to than the other. I myself am not that impressed with the advertised products or services. I have a natural mistrust developed against advertising messages; ' there must be something behind it '. Nevertheless, I look with great interest the advertisement blocks usually with the aim above all analyze the message or the manner in which this can or cant work.
.
Bearing in mind how much money advertisers can earn making this, I find the quality of what they offer sometimes distressingly bad. I cant imagine with the best people will be seduced to byy certain advertising messages. Yet by the offering party spent much time, money and energy so there must be a positive effect on sales.
Honestly I have to say that some commercials get me much, that afterwards I do not even know for what product the advertising was created. Also it happens that a melody or a slogan stays in my head, but that I still not become a purchaser of the product or the recipient of the service provided. It has therefore always have an effect on me, just not (usually not) the intended and sometimes even the opposite effect.
Advertising is a profession, there is widely and long thought about it and there is a lot of money to earn.. Many (television) programs can only exist because companies pay money to them to promote their product or service in a broadcast. This makes the program more depending on the provider and they will not always stand behind the advertised product. But money makes everything good. . As an example home improvement programs on television: year one brand A products are used, brand B in year two and in year three brand C appears as ‘the best’. All from competing producers and brands. How credible are you then?
Advertising, on the street such as environmental pollution, on television and radio as disruption of a program what you want to see or hear, on the computer as annoying pop up that sometimes is hard to be clicked away and so on. It is present everywhere and there is no escape. By the multitude and frequency it really irritates many people and there will come a movement that, after the successful anti-smoking advertising campaign, will request an advertising ban of all products and services that don't do what they promise.
Eliminate all advertising will never succeed, there are too many stakes in the game. I will therefore continue to look, analyze and sometimes feel immense annoyed.